Upewnij się, zanim przekażesz kod BLIK !

Wydawać by się mogło, że oszustwa na BLIK, które od dłuższego czasu są nagłaśniane przez służby oraz banki, nie powinny już mieć miejsca. Jednak co jakiś czas do jednostek policji, zgłaszają się osoby, które dały się oszukać, tracąc swoje oszczędności. Apelujemy! Zanim przekażesz komukolwiek kod BLIK, upewnij się, że za prośbą o pomoc finansową lub informacją o próbie włamania na konto bankowe nie kryje się oszust.

W ostatnim czasie do niżańskiej jednostki wpłynęły zgłoszenia dotyczące oszustw dokonanych za pośrednictwem popularnych komunikatorów internetowych.

Schemat działania oszustów jest zawsze taki sam. Najpierw dochodzi do włamania i przejęcia konta na portalu społecznościowym. Następnie oszust, podszywając się pod naszego znajomego, zwraca się z prośbą o pożyczkę, której często towarzyszy tło sytuacyjne – np. domniemany znajomy stoi przy kasie w sklepie i zapomniał gotówki, a terminal płatniczy obsługuje jedynie kody BLIK.

Otrzymując takie wiadomości, bądźmy czujni! To wcale nie musi być nasz znajomy i wcale nie musi stać w sklepowej kolejce – najczęściej jest to nieznana nam osoba, która czeka na podanie kodu BLIK przed bankomatem umożliwiającym wypłatę gotówki bez użycia karty debetowej. Wpisując otrzymany kod, oszust może opróżnić nasze konto ze wszystkich środków.

Podobnie jest z telefonami od rzekomego pracownika banku z informacją o próbie włamania na konto. Choć numer na telefonie może wyglądać jak infolinia naszego banku, zanim zaczniemy wykonywać polecenia osoby podszywającej się pod pracownika banku i przekazywać jej kody BLIK z oszczędnościami życia, sami skontaktujmy się z oddziałem banku, gdzie mamy konto, lub zadzwońmy na infolinię, by upewnić się, czy to nie jest oszustwo!

Obie metody pozwalają przestępcom działać na naszą szkodę. Kliknięcie w fałszywy link, podanie swoich danych wrażliwych lub przesłanie zdjęcia dokumentów czy karty to zachowania wysokiego ryzyka, które mogą mieć poważne konsekwencje!

Przypominamy, jeśli otrzymamy wiadomość z prośbą o szybką pomoc finansową, zawsze:

  • Zadzwońmy do osoby, która wysłała wiadomość, i zanim zdecydujemy się na przelew BLIK, potwierdźmy jej prośbę,
  • Korzystajmy z dwuskładnikowego uwierzytelnienia logowania do kont na serwisach społecznościowych,
  • Nie podawajmy nikomu danych do logowania do swoich serwisów społecznościowych, aby uniknąć przejęcia profilu przez niepowołane osoby,
  • Nigdy nie klikajmy w nieznane linki i nie wpisujmy danych do logowania ani informacji z kart kredytowych.